Warianty wyciągarek do pojazdów terenowych

Samochody terenowe najczęściej wyposażane są w wyciągarki fabrycznie, zwłaszcza jeśli są to pojazdy typowo offroadowe. Niektóre modele nie mają jednak takich urządzeń, lub też są samochodami półterenowymi, nie przystosowanymi do jazdy w najtrudniejszym terenie. Kierowcy którzy chcą brać udział w rajdach terenowych, jak również entuzjaści jazdy offroadowej nie uczestniczący w zawodach często montują wyciągarki na samochodach które takowych nie posiadają.

Rodzaje wyciągarek do samochodu terenowego

wyciągarka off roadWyciągarka może bowiem nie tylko znacznie przyśpieszyć pokonywanie trudnej trasy, ale również pomóc kierowcy w wydostaniu się z najtrudniejszych sytuacji, grząskiego błota, zapadlin, oraz umożliwia szybkie usuwanie przeszkód terenowych bez praktycznie żadnego wysiłku. Wiele starszych samochodów posiada wyciągarki mechaniczne, zasilane przez silnik samochodu. Są to najprostsze wyciągarki do samochodów terenowych, a ich ogromną zaletą jest zasilanie właśnie, gdyż nie potrzebują żadnego źródła energii elektrycznej, i działają tak długo jak pracuje silnik samochodu w którym są zamontowane. Ich największym mankamentem jest ich niewielka moc, gdyż udźwig wyciągarki uzależniony jest w dużej mierze od mocy silnika samochodu. Elektryczna wyciągarka off road to obecnie najpopularniejsze narzędzie w samochodach terenowych. Ma bardzo satysfakcjonujący udźwig, sięgający około dwóch ton, i w zupełności spełnia wymagania większości kierowców samochodów terenowych i entuzjastów rekreacyjnej jazdy offroadowej. Taka wyciągarka posiada własny silnik, zasilany osobnym akumulatorem, lub niekiedy również akumulatorem samochodu, oraz charakteryzuje się stabilnością pracy i dużą wytrzymałością na obciążenia. Może być sterowana ręcznie, lub też zdalnie za pomocą pilota. Bardziej niespotykanym rodzajem wciągarki jest wariant hydrauliczny, który najczęściej znajduje się na wyposażeniu służb interwencyjnych, pojazdów straży pożarnej czy wozów ratownicznych.

Hydrauliczne wyciągarki posiadają własne zasilanie i silnik, i należą do najmocniejszych odmian wyciągarek, posiadając udźwig sięgający nawet powyżej siedmiu ton, pozwalający na udzielanie pomocy pojazdom ciężarowym i błyskawiczne usuwanie przeszkód wielkogabarytowych z drogi. Nie są jednak zbyt popularne wśród kierowców pojazdów terenowych, gdyż należą do bardzo dużych narzędzi, niemal nigdy nie mieszczą się na przednich zderzakach i bywają dość ciężkie, dlatego polecane są głównie kierowcom dużych pojazdów terenowych, oraz wozów specjalnych.