Urządzamy pracownię w szkole podstawowej

Pracownia to miejsce, w którym dzieci mogą puścić wodze wyobraźni i tworzyć. Dzięki temu rozwijają kreatywność, myślenie twórcze oraz umiejętności manualne. Aby zapewnić im do tego odpowiednie warunki, powinny znaleźć się w niej niezbędne do tego narzędzia, które pozwolą im tworzyć bez żadnych ograniczeń.

Co powinna zawierać pracownia w szkole podstawowej?

najlepsze wyposażenie pracowni w szkole podstawowejW pracowni technicznej uczniowie często korzystają z narzędzi, do których nie mają dostępu w domu – np. różnych rodzajów farb oraz kredek. Należy zadbać o to, by szkoła mogła dać swoim podopiecznym jak najwięcej możliwości do rozwoju i odkrywania nowych technik tworzenia. Najlepsze wyposażenie pracowni w szkole podstawowej powinno zawierać takie przybory, jak farby akwarelowe, plakatowe, a także różne rodzaje pędzli. Możemy postawić w niej także sztalugi i płótna – w ten sposób dzieci będą mogły ćwiczyć bardziej zaawansowane techniki malarskie i próbować swoich sił w martwej naturze. W pracowni powinny znaleźć się także różne przybory do rysowania i kolorowania. Poza kredkami, warto zapewnić dzieciom także pastele olejne i suche – dzięki nim, będą mogły odkrywać nowe tekstury i wykończenia swoich prac. Dużo radości może im sprawić także modelina oraz plastelina, które pozwolą im tworzyć swoje pierwsze, małe rzeźby. Pamiętajmy jednak, że dzieciom mogą zdarzyć się pewne wypadki – takie jak wylana farba, zgniecione przypadkiem pastele lub popsuta temperówka, z której wysypują się ślepaki ostrzynkowe. Warto ustalić więc regulamin. Pomoże nam to utrzymać porządek w pracowni – dzieci będą zobowiązane do sprzątania po sobie stanowisk i zgłaszania opiekunowi uszkodzenia jakiejś części wyposażenia. Taki regulamin możemy później zalaminować i powiesić w widocznym miejscu. Podczas tworzenia i projektowania, najlepiej będzie utrzymać go w dziecięcej, kolorowej stylistyce – w ten sposób dzieci chętniej będą do niego zaglądać, a tym samym go przestrzegać. Pracownia w szkole podstawowej może zawierać także tablety z dostępem do Internetu, dzięki którym dzieci będą mogły zagłębiać wiedzę, inspirować się znalezionymi w nim informacjami i tworzyć jeszcze więcej. Jeżeli odbywają się w niej także regularne zajęcia, może znaleźć się w niej także tablica interaktywna. Na niej nauczyciel będzie mógł wyświetlać dzieciom różne materiały multimedialne i filmy.

W naturze dzieci leży ciekawość – zwłaszcza u tych w wieku podstawówkowym. Warto zapewnić im jak najwięcej możliwości do tego, by mogły ją rozwijać, poznawać świat, inspirować się nim – a dzięki temu tworzyć. Zapewnimy im w ten sposób nie tylko rozwój, ale także czas na dobrą i produktywną zabawę w przerwach między zajęciami.