Naturalne konfitury z czarnej porzeczki

Czarne porzeczki to bardzo zdrowe owoce. Są bogatym źródłem witamin A, C oraz antyoksydantów, a także żelaza. Najlepsze są oczywiście w sezonie, ale można je także mrozić i robić konfitury. Jedyny mankament to utrata witaminy C, która ulega zniszczeniu w wysokiej temperaturze. Ale zostaje całe inne bogactwo składników mineralnych oraz błonnika.

Jak przygotować konfiturę z czarnej porzeczki?

naturalne konfitury z czarnej porzeczkiPrzygotowywanie konfitury zaczynam od umycia i przebrania porzeczek, a także usunięcia z nich szypułek. Do smażenia konfitury używam garnka z grubym dnem, aby porzeczki się nie przypaliły. Do mieszania konfitury przyda się drewniana łyżka. Jeśli chcesz usunąć pestki z porzeczek, przyda się gęste sito. Ja akurat konfitur nie przecieram przez sito, bo mi pestki nie przeszkadzają. Konfiturę z czarnej porzeczki można także zblendować, aby uzyskać bardziej jednolitą konsystencję – prawie jak mus. Konfiturę z czarnej porzeczki można przygotować w różnych konsystencjach. Im dłużej ją gotujesz/smażysz, tym gęstszą uzyskasz konsystencję, gdyż wyparuje z niej większa ilość wody. Jeśli konfitura się przypala, to wystarczy dodać wody, ale w przypadku czarnej porzeczki raczej nie będzie to konieczne, za to np. przy śliwkach może się zdarzyć. Samodzielnie przygotowując przetwory masz pewność co do ich składu i jakości. Owoce czy warzywa na przetwory kupuj zawsze w sprawdzonych i pewnych miejscach: na tagach, bazarach lub prosto od rolnika. Jeśli nie masz możliwości robienia zakupów w takich miejscach najlepiej (a właściwie najzdrowiej) będzie jeśli wybierzesz te pochodzące z upraw ekologicznych, gdyż naturalne konfitury z czarnej porzeczki sa bardzo zdrowe. Podczas robienia przetworów masz również możliwość kontrolowania dodatku cukru, octu, soli i innych dodatków. Sklepowe przetwory muszą skutecznie zachęcać do zakupu, dlatego mają piękny kolor oraz intensywny aromat i smak. Najczęściej jest to zasługa barwników i aromatów. Oprócz nich producenci dodają jeszcze substancje słodzące, zagęstniki oraz konserwanty. W składzie zazwyczaj oznaczane są one znamiennym symbolem E.

Oczywiście nie wszystkie dodatki do żywności są szkodliwe, ale spożywane codziennie w znacznych ilościach mogą wywołać dolegliwości ze strony układu pokarmowego, wysypki, nudności, bóle głowy, alergie, a nawet duszności. Warto pamiętać, że dodatki są obecne w większości przetworzonych produktów, dlatego należy ograniczać przetworzoną żywność na rzecz naturalnych produktów lub domowych przetworów czy wyrobów.